تعبیر رهبر انقلاب از جامعه منتظر/ ۱۰ شاخص اصلی جامعه مهدوی در زیارت آل یاسین
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۸۳۵۱۷
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،مهمترین و اساسیترین شاخصه حکومت امام مهدی (ع) که رکن اصلی حرکت جهانی امام (عج) را تشکیل میدهد و گسترش همه جانبه و تقویت و توسعه توحید و یگانهپرستی در سطح جهان و از بین بردن مظاهر شرک و کفر و هوا و هوس پرستی است، چیزی که سرلوحه آغاز دعوت انبیای الهی و پیامبر(ص) گرامی اسلام بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایجاد جامعه مهدوی و رسیدن به آرمانشهر مهدوی نسخهای میخواهد که اکثر جوانان مسلمان به دنبال آن هستند و درپی امامشناسی رفتهاند، در همین راستا خبرنگار ما، گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی دارد، که در زیر مشروح آن بیان شده است.
بیشتر بخوانید: چرا امام زمان (عج) از پدر و مادر دلسوزتر است؟ + فیلم
با فرارسیدن ماه شعبان و اعیاد مبارک این ماه،انتظار فرج دوچندان میشود و دغدغه اصلی همه رسیدن به یک آرمانشهر مهدوی است، به طور دقیق و آنچه از ما خواسته شده، مهمترین خصوصیت جامعه مهدوی چیست؟
تعبیری را ما به عنوان آینده پژوهشی در میان علوم جدید داریم که به نوعی چشم انداز رو به رشد یک جامعه را ترسیم میکند. در مبانی دینی ما و جامعهای که با نگاه رو به کمال حرکت میکند، همین موضوع را تحت عنوان «علم الانتظار» یاد میکنیم که در حقیقت فضای کامل، آرمانی، نهادی و هدف حرکت صحیح جامعه را برای ما ترسیم میکند و به نوعی نقشه راه پیش روی ما میگذارد.
در مبانی ما، جامعه مهدوی یک قله و هدف روشن دارد و آنهم موضوع آخر الزمان و ظهور موعود است که با مشخصات کامل در ترسیم شده است، درواقع هیچ چشم اندازی واضح تر و روشن تر از چشم انداز جامعه مهدوی با ذکر این همه جزئیات و خصوصیات وجود ندارد.
در جامعه مهدوی مهمترین خصلتی که شاهد آن هستیم، وجود روحیه انتظار است، البته انتظار به معنای مترصد بودن. رهبر معظم انقلاب در تعبیری واژه انتظار را، به «آماده باش» معنی کردهاند.درواقع این مترصد بودن و آماده باش بودن جامعه یعنی اینکه انسان مهدویت را درک کند و منتظر موعود باشد، نه اینکه بنشیند و در غفلت به سر ببرد. به نظرم این ایستادگی و آماده باش و این انتظار توأم با حرکت و احساس مسئولیتها، از مهمترین ویژگی جامعه مهدوی شمارده میشود.
یعنی برای رسیدن به این نوع جامعه، دو مسیر آماده باش بودن و مترصد بودن، مِلاک است؟ رسیدن به این آماده باش گام دومی است که هر فرد منتظر باید بردارد. من بیشترین تعبیری که از نگاه دینی است را برای شما میگویم که بهترین نسخه برای رسیدن به این آمادگی فراهم کردن مقدمات ظهور است. کلمه «بغطاط» در بین روایات درباره ظهور حضرت مهدی (عج) و مبحث آخرالزمان مشترک است به ظهور ناگهانی تعبیر میشود. یعنی اینکه همه غافلگیر میشوند و این اصل غافلگیری و ناگهانی در ظهور اتفاق میافتد. خدای متعال همه مقدمات ظهور را فراهم میکند و نیازمند یک آمادگی کامل است. البته اگر بخواهیم و بدانیم مهمترین نسخه آماده باش در بحث انتظار چیست؟ میتوان دعای پایان زیارت آل یاسین را به عنوان ۱۰ رفتار و ۱۰ عمل برای رسیدن به این آمادگی ذکر کنم. در آنجا وقتی شما آمادگی لازم معنوی را پیدا میکنید و مهدی (عج) را صدا می زنید، اعتقادات و باورهای خودتان را کاملا مرور میکنید و ایمان خود را در محضر ولی خدا عرضه میکنید، آنجا ۱۰ فراز دعا دارد که از جمله آنها محکم کردن فضای اعتقادی است، اینکه انسان رگه های باور ایمانش را بشناسد و از آن مراقبت کند، تا در حوزههایی که مثال «نور الصدق» است و در جامعه جریان صداقت و راستگویی شکل بگیرد.بیشتر بخوانید: منتظر امام زمان (عج) چه ویژگیهایی دارد+ فیلم یعنی چه نوع جامعه ای؟ جامعه ای که انسان در آن بتوانند کار خودشان را با دروغ پیش ببرند و بر دروغ غلبه کنند، آن جامعه نه جامعه مهدوی است و نه جامعه آماده ظهور و نه می تواند نقش مثبت مهدوی را ایفا کند. به همین منظور اگر بتوانیم آن 10 فراز را در صحنه بروز و ظهور دربیاوریم، استعدادها را شکوفا و کشف میشود و وقتی تصمیم می گیرند تصمیم هایشان عادلانه باشد و عمل ها و رفتارهایشان با نیت های پاک و خالص انجام بدهند تظاهر و ریا از آن جامعه کنار می رود. اگر تا این نقطه کسی پیش برود و بخواهد آن 10 گام را برای آماده باش بودن دوران ظهور بردارد، باید ایستادگی کند. درواقع مصداق «حَتّي ألقاكَ وَ قَد وَفَيتَ بِعَهدك وَ ميثاقِك» میشود و به آن عهد و میثاقش در جامعه عمل میکند. اگر کسی به امام زمان (عج) رسید و به ولایت و رضایت امام زمان (عج) دست یافت امام برای او داعی الله است. درواقع حقیقت عبادی و عبودیت که نهایت یک جامعه و خلقت انسان است شکل می گیرد. با توجه به اتفاقاتی در هفته های اخیر برای کشور رخ داده است، چه نظری درباره کیفیت برگزاری جشنهای نیمه شعبان در سطح کشور به ویژه مناطق سیل زده دارید؟در این ایام جامعه در یک فضای ملتهب قرار دارد و اتفاقاتی رخ داده که به حسب ظاهر تلخ است و بخشی از هموطنان ما گرفتارسیل شدند، ضمن اینکه این خدمت ها باید ادامه پیدا کند، درواقع این دلسوزیها و محبتها خودش نشانه ای از جامعه مهدوی است و باید مراقب باشیم که این ایام خاص به نوعی پاسداشت حضرت ولیعصر (عج) است و نباید شعائر را فراموش کنیم.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: مناسبت های مذهبی ائمه اطهار امام زمان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۳۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا» در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.
وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، بهویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطرهانگیز و متفاوت از همه سالهای تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بیشک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیازهای انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگسازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.
استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد
یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد، گفت: نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمههای مختلف و ناپاکیهای بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی میکند، هزاران آفرین گفت.
عباس عاشورینژاد با بیان اینکه ناپاکیهای بسیار دور تا دور زندگیها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهادهای مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیدهاند را تحتفشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب میشود در این فشارها، زمانی که انسان مرحلهای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان میرساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.
وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسانالغیب» میفرماید:«کمتر از ذره نهای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخزنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی میداری / شادی زهرهجبینان خور و نازکبدنان / پیر پیمانهکش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمانشکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید میکند که انسان میتواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت میشود، بهرهمند شود.
چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده میشود.
عاشورینژاد ادامه داد: دوم اینکه یکی از پیشفرضهای روانشناسی مثبتگرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم میگوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزتنفس و آبروی خود را فدای آرزوهای خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگیاش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ میگوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمانشکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم میزنند و آبروی آدمی را تهدید میکنند.
وی افزود: چهارم اینکه روانشانسی مثبتگرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم میگوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستیهای اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستیها بکوشد و دشمنان و انسانهای شیطانصفت دوری کند.
به گزارش آنا، در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.
انتهای پیام/